diumenge, 9 de desembre del 2007

Lo farrero d'Estadilla

Lo farrero d'Estadilla -com l'anomenava mon pare, nascut l'any 1898 a la Llitera, molt a prop d'aquesta població- va ser Cleto Torrodellas (1868-1939), un escriptor que escrivia en la llengua que es parlava a l'Estadilla del segle XIX i fins al darrer terç del segle XX, coneguda per alguns com a ribagorçà. Un autèntic "homenot", agafant les paraules i el concepte de Josep Pla.

Vaig conèixer la seva obra l'any 1979, quan el Consello d'a Fabla Aragonesa va publicar un excel·lent llibre amb part de la seva obra titulat "Versos y romances en ribagorzano" i que va arribar a les meves mans en un moment en què tenia un gran interès per tot el que es produïa sobre aquest tema i en què m'iniciava en el coneixement de les llengües del país. Tot llegint-lo dins d'un sis-cents en un viatge cap al poble, vaig descobrir sorprès en aquelles pàgines que lo farrero feia referència a la famosa banda de músics de Camporrells, coneguda com La Principal de Camporrells (1916-1920). Hauria de buscar-lo i fer-ne una ressenya. De moment, deixem la fotografia d'un dels components de la banda:

Mentrestant busco el llibre de lo farrero , recomano anar a la web http://www.elenachazal.com/ i veure un fantàstic vídeo que recull lectures de l'autor fetes per persones de la redolada, amb un tancament genial d'un xiquet que després de llegir diu: "lo he feito ben?". És aquest ...

http://www.youtube.com/watch?v=ncj8XG8eUtw

Aquest any, no fa pas massa, vaig fer una visita a la població d'Estadilla a la recerca del senyor Fernando Badia, excel·lent músic, reconegut director de la famosa orquestra "Columbia" i persona polifacètica. El vaig trobar a casa seva. L'havia conegut feia uns mesos i m'havia donat una fotografia molt important per a mi. Era com un deute fer-li una visita, ens coneixíem poc, però li vaig agafar afecte. Per sort, també vaig coincidir amb el seu fill, Mariano Badia, autor d'un llibre d'imatges històriques relacionades amb Estadilla titulat "Así fuimos, así vivimos". Una delícia, més ben dit, un luxe. La diada de Sant Llorenç d'enguany va escriure un article al Diario del Altoaragón sobre Cleto Torrodellas que es digne de lectura, pel contingut, i per la forma. Aquí el trobareu: